وی با تاکید بر این که والدین، معلمان و مشاوران نقش مهمی در کاهش استرس امتحان دارند، گفت: ایجاد رابطهای همدلانه و تشویق دانشآموزان به بیان نگرانیها میتواند از احساس تنهایی و اضطراب آنها بکاهد.
این متخصص روانپزشکی تصریح کرد: همچنین ارائه خدمات مشاوره برای دانشآموزانی که با استرس شدید مواجه هستند، اقدامی مؤثر در مدیریت این مشکل است.
بیدکی با اشاره به این که هورمونهای استرس مانند آدرنالین در شرایط استرسزا ترشح میشوند و میتوانند منجر به افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، تعریق، لرزش و احساس عدم کفایت شوند، عنوان کرد: علاوه بر این، مصرف بیشازحد محرکهایی مانند کافئین میتواند این علائم را تشدید کند.
وی افزود: اگرچه کافئین ممکن است در کوتاهمدت به افزایش هوشیاری کمک کند اما مصرف بیشاز حد آن میتواند اضطراب، بیخوابی و تحریکپذیری را افزایش دهد و عملکرد تحصیلی را مختل کند.
این متخصص روانپزشکی با بیان این که استرس طبیعی واکنشی طبیعی به فشار است و معمولاً پس از رفع فشار کاهش مییابد، گفت: اضطراب شدید که بهعنوان یک اختلال روانی شناخته میشود، با علائم مداوم و شدید همراه است و نیازمند مداخله حرفهای و درمان است.
بیدکی با تاکید بر این که فعالیتهایی مانند مراقبه، تمرینات تنفسی و ورزش بهطور مؤثری در کاهش استرس نقش دارند، خاطرنشان کرد: این فعالیتها با کاهش تنش عضلانی، بهبود تمرکز و کاهش اضطراب، شرایط ذهنی فرد را بهبود میبخشند.
وی افزود: تغییر سبک زندگی با توجه به اصولی مانند خواب کافی، تغذیه سالم و مدیریت زمان میتواند به شکل قابلتوجهی استرس امتحان را کاهش دهد.
بیدکی با بیان این که استفاده از دارو یا مکملها برای کاهش استرس تنها باید تحت نظر پزشک انجام شود و خوددرمانی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد، گفت: در موارد شدید، درمان دارویی میتواند در کنار سایر روشهای مدیریت استرس به کاهش علائم کمک کند.
وی اظهار کرد: استرس امتحان بخشی اجتنابناپذیر از زندگی تحصیلی است و میتواند بهعنوان نیروی محرکه عمل کند، اما در صورت شدید شدن به اختلال در عملکرد فرد منجر میشود.
این متخصص روانپزشکی در پایان با بیان این که کاهش این استرس نیازمند همکاری والدین، معلمان و دانشآموزان است، تصریح کرد: با استفاده از روشهای مدیریت استرس، تقویت اعتمادبهنفس و ایجاد محیطی آرام و حمایتی، میتوان از اثرات منفی این نوع اضطراب کاست و شرایطی مناسب برای موفقیت تحصیلی فراهم کرد.

دکتر رضا بیدکی یک متخصص روانپزشکی و فلوشیپ نوروسایکیاتری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: آموزش مهارتهای مقابله با استرس و تقویت اعتمادبهنفس دانشآموزان میتواند به بهبود عملکرد تحصیلی انها کمک کند.
به گزارش وبدا-یزد، رضا بیدکی متخصص روانپزشکی و فلوشیپ نوروسایکیاتری وعضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: مدارس میتوانند با برگزاری برنامههای آموزشی نظیر آموزش تکنیکهای آرامسازی یا ایجاد گروههای حمایتی، به دانشآموزان کمک کنند تا با استرس امتحان مقابله کنند.

بدون دیدگاه